maandag 11 juni 2012

Wanneer is het moment om te beginnen met de baby inkopen?

Baby spullen inslaan. Wanneer begin je?

Gisteren sprak ik een geliefde vriendin in een ver buitenland. Ze woont in een land waar momenteel chaos heerst door opstandelingen. We spraken over de 'baby shower' een Amerikaans fenomeen dat langzaam in Nederland opkomt. 'Als ik ze hier daarover vertel dan lachen ze me uit,' zei mijn vriendin, 'waarom zou je van te voren ook kado's geven? Je weet niet of het mis gaat. Een kennis van mij was zwanger van een tweeling. Beide baby's zijn vlak na de geboorte overleden. Dan zit je met al die spullen en geen baby. Wat kleertjes kun je wel kopen maar andere spullen zijn toch niet nodig?'




Dit trieste verhaal heeft mij aan het denken gezet. Vorige zwangerschappen kocht ik alles wat los en vast zat voor de bevalling. Ik wachtte wel totdat ik in mijn laatste trimester zat. Maar dat verschilt per persoon. Zo verkocht ik een wieg via marktplaats. Een leuk jong stel kwam aan de deur. De aanstaande mama was pas drie maandjes zwanger maar al flink aan het inkopen. Maar wat is wijsheid?

Bij de tweede zwangerschap neusde ik wat rond op marktplaats. Er zijn leuke nieuwe kleren te krijgen voor een prikkie. Een verkoopster verkocht een doos vol met baby kleertjes in de kleinste maten. Alles nog helemaal nieuw! Ik kon mijn geluk niet op... deed een bod. Mijn bod werd geaccepteerd! Vrolijk boekte ik het geld over naar de verkoopster. Zij mailde mij voordat ze alles op stuurde. Er zat namelijk een verhaal achter de kleertjes. De verkoopster was zwanger van een jongentje. Het jongentje was - als ik het me goed herinner - gelijk na de geboorte overleden. Zodoende verkocht ze alle kleertjes die ze voor hem aangeschaft had.
Toen de kleren goed en wel aankwamen was mijn gevoel van vreugde toch vermengd met wat verdriet. Ik stelde me voor hoe de kleren klaar lagen voor de baby in de nieuwe babykamer. De baby die ze uiteindelijk nooit zou dragen. De kleertjes die ze ooit vol liefde kocht en klaar zette voor haar baby die ze in haar buik voelde groeien moest ze opbergen in een doos.

Deze zwangerschap pakt deze mama iets anders dan. De spullen kopen we wel. Maar we wachten wel tot de laatste trimester. En spullen die geen haast hebben daar wachten we wel mee.

Ik ben benieuwd wat mijn lezers doen. Al vroeg in de zwangerschap alles kopen? Of wachten tot een later moment?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten