dinsdag 3 juli 2012

Receptje voor misselijke mams: Tomatencremesoep

Sorry allemaal het is online stil geweest rondom mama van drie. Ik dacht deze zwangerschap door te komen met minder misselijkheid dan de vorige keren maar opeens slaat de misselijkheid toe. Geen ramp! Het hoort er nu eenmaal bij en it's only temporary.

Wat nu vooral lastig is is eten maken. Een paar dagen heb ik overgeslagen, tot groot verdriet van mijn wederhelft. Vannacht lag ik wakker en dacht heel hard na over wat ik de volgende avond voor eten kon maken. Opeens had ik het: tomatencrèmesoep! Vegetarisch en simpel. Vlees snijden is niet mijn ding momenteel.




Ooit heel lang geleden een poging gewaagd om deze soep te maken en toen was het in een mislukking geëindigd. Ik heb me er sindsdien niet meer aan gewaagd...tot vandaag! Deze keer met succes en ohhh wat ik heb genoten van mijn soeppie. De ideale soep bleek een combinatie van een aantal recepten op internet.


Mmmm soeppie!




Benodigdheden:

1 kg tomaten (gewone of trostomaten, rijp, zacht en rood)
1 flinke ui
1 teentje knoflook
Paar takjes verse tijm
Zes verse basilicumblaadjes
Olijfolie
Roomboter
1 theelepel suiker
Zout en peper
Anderhalf groenten bouillonblokje  (goed voor 3/4 liter)
1 grote of 2 kleinere aardappels in stukjes
100 ml ongeklopte slagroom


Werkwijze:

Snij kruisjes in de tomaten en laat ze in kokend heet water een minuut of vijf liggen. Dit is om de velletjes wat los te weken. Door een kruis aan de onderkant van de tomaat te zetten trek je de velletjes er met alle gemak af.

Ondertussen versnipper het ui. Maak het knoflook fijn. Snij het tijm en de basilicumblaadjes klein. Snij de aardappel in kleine stukjes en leg de stukjes in wat water.
Als de velletjes van de tomaten loslaten haal de velletjes eraf en snij het harde gedeelte weg. Snij de tomaten verder in kleine stukjes.

In een soeppan, van ongeveer 3 liter inhoud, doe ongeveer 2 eetlepels olijfolie en een klontje roomboter. Als de boter gesmolten is bak je het ui, de knoflook, het basilicum, tijm., een klein snufje zout, het suiker en ongeveer een kleine theelepel peper. Bak dit op een laag vuur voor ongeveer 10 minuten totdat het ui zacht is.
Doe dan de tomaten erbij en laat dit mengsel ongeveer 20 minuten op een laag vuur sudderen.

Hierna kookt men circa 3/4 liter water. Los de bouillonblokjes op in het water en giet dit bij het tomatenmengsel. Giet de bouillon bij het tomatenmengsel. Doe de aardappelsstukjes erbij. . Het aardappel voegt niet veel toe qua smaak maar maakt de soep lekker dik. Just the way we like it! Breng opnieuw aan de kook en laat dit ongeveer een uur op een zacht vuurtje koken

Na dat uur pak je de staafmixer en pureer je de soep. Als je geen staafmixer hebt kun je ook alles uit de pan halen en in een blender doen. Als alles gepureerd is en je ziet geen stukjes meer doe je het room erbij en breng je alles aan de kook. Na een minuutje of vijf is deze overheerlijke soep klaar om gegeten te worden.

Bon appetit!

1 opmerking:

  1. Bij nader inzien maak ik een aparte blog voor al mijn receptjes.

    Zie: http://ummudkookt.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen